Nära ögat

Hej kompisar.
Igår var jag så nära på att krocka med en bil som bröt mot lagen och sket i både stopplikten och väjningsplikten. Vet inte om han hade dödslängtan eller varför han valde att utsätta både sig själv, mig och sin passagerare för sådan livsfara. Jag trodde faktiskt att min tid var kommen.

Jag hade precis varit i Barnarp och skulle ta mig till Taberg för mitt nästa stopp. På vägen dit måste man åka förbi bensinmacken som ligger där på Torsvik. Det brukar ju inte vara några problem. Men när jag är på väg förbi bensinmacken ser jag att en bil precis svängt ut från den. Jag ser nästa bil köra fram och automatisk sätter jag foten på bromsen då jag lärt mig att inte lita på andra bilförares omdöme. Fastän jag inte körde speciellt fort så stannar man inte på två sekunder.

I alla fall, valde bilföraren som skulle svänga ut från macken att skita i både stopplikten och väjningsplikten och körde ut några meter framför mig. Jag tryckte ner foten på bromsen så hårt som jag bara kunde och slängde mig naturligtvis på tutan. Medan jag bromsar tittar jag in i bilen som jag desperat försöker bromsa för. Då ser jag hur damen jämte mannen tittar ilsket på mig och gestikulerar vilt. Mannen verkar inte bry sig alls utan kör vidare.

Hela den här situationen fick mig att inse hur mycket fara som jag utsätter mig för varje dag och hur illa en situation kan sluta om man inte följer trafikreglerna och utsätter sig själv och andra för livsfara.

Jag har sett det mesta i trafiken. Allt ifrån idiotiska omkörningar till livsfarliga chansningar. Att vistas i trafiken är det farligaste vi människor kan göra. Oavsett om vi kör bil, lastbil eller cyklar och går. Snälla tänk på konsekvenserna innan ni väljer att chansa ut från macken eller övergångsstället. Livet är alltför dyrbart att riskera för idioti.

Vem vet, imorgon kanske det är du som utsätts för detta och måste handla snabbt.

Tack för mig.