På äventyr i: Edinburgh

Hey kompisar!
Som en hel del av er vet har jag ju varit i Edinburgh med min far under första veckan av min semester. Det har gått en tid utan att jag har lagt upp bilderna som jag tog där. Anledningen till detta är att jag har varit upptagen med diverse saker och varit rätt trött efter semester. Det här med att komma in i jobbet igen ^^ Vi åkte till Edinburgh den 10 augusti och var hemma igen den 13 augusti. Without further ado. Här är bilderna från min vistelse i Edinburgh :)
 
Torsdag, dag 1 (ankomstdagen)
Vi åkte ifrån Jönköping vid tre och anlände till Göteborg vid fem. Vårt plan lyfte klockan sju. Vi landade i Edinburgh runt kvart i elva.
 
Vi gick direkt till en informationskiosk och informerade oss om hur vi skulle komma till vårt hotell. Vi kom till området vi bodde på runt halv tolv, vilket var Haymarket.
Vårt hotel hette Gosvenor Gardens Guest House. Ett litet hotel men skulle nog kalla det mer ett gästhus.--v
Stationen på huvudgatan utanför --v
I Edinburgh är det väldigt enkelt att ta sig runt med spårvagnarna. Vi köpte dagskort för 40kr som vi kunde åka hur mycket vi ville för. De gällde både för spårvagnarna och bussarna. Smidigt! Vårt hotellrum var inte riktigt färdigt ännu så vi lämnade våra väskor där och gick igen. 
 
Då vi inte ätit något ordentligt sen vi åkte ifrån Jönköping blev vår första måltid på en pub vid namn Platform 5. Jag drack Strongbow :)
 
Tomatsoppa till förrätt
 
Baconburgare med coleslaw, pommes och en Arran (whiskey) karameliserad röd lökchutney till huvudrätt
 
Efteråt gick vi till hotellet och packade upp lite saker. Vi passade även på att vila upp oss lite. Runt klockan fem var vi rätt pigga och bestämde oss för att gå och fika. De flesta cafén stänger tydligen vid fem men vi hade ett café vid namn easyCoffee runt hörnet som stängde vid sex, så vi satte oss där :) Jag drack en Green Reviver och åt en blåbärsmuffin.
 
Efter vi fikat klart gick vi till stationen för att informera oss om transportsystemet och biljetter. Vi vandrade runt lite i vårt område och tittade vad som fanns. Tydligen bodde vi jämte en slags musikskola för de mer begåvade barn. Tydligen en rätt känd skola :) Klockan blev 21 och vi blev hungriga igen. Den här gången satte vi oss på en pub vid namn Ryries Bar
 
Jag åt skotsk scampi. Jag älskar faktiskt scampi så jag såg dram emot att få avnjuta detta. Dock så blev jag väldigt förvånad över vad jag fick. På de ställerna som jag har ätit scampi på brukar det bestå av pasta, havskräftstjättar med en krämig sås. Inte i Skottland dock xD Jag hade totalt glömt bort att jag var i på den brittiska ön där fish n' chips härstammar ifrån. Så naturligtvis var scampin friterad och till det serverades pommes med en ravioli. Jag blev positivt överraskad ändå! Det var gott! :)
 
Min far tog den skotska nationalrätten haggis. Dvs, fårlunga med postatismos och en slags brunsås/gräddsås.
 
Första gången jag var i Skottland var för några år sedan med min engelskaklass från högskolan. Då blev vi bjudna på haggis. Personligen tycker jag inte om haggis så mycket. Det påminner mycket om kättfärslimpa i konsistensen men med en konstig smak x)
 
Efteråt gick vi till baren Haymarket och tog några öl/cider :) Min far tyckte det verkade så mysigt där. Rätt högljutt om man jämför med Ryries och Platform 5 :P
 
Fredag, dag 2
Vi vaknade relativt tidigt och gick ner för att äta en stabil frukost. Då vi skulle vistas i de äldre delarna av Edinburgh idag såg vi till att fylla på med nödvändigheter. Vädret var inte fantastiskt men rätt bra ändå. Solen sken inte hela tiden utan mer molnigt men ändå rätt varm ute. Planen idag var att titta på slottet och gå på The Royal Edinburgh Military Tattoo samt se vad som finns att uppleva :)
Princess Street är huvudgatan där detmesta ligger och man kan se det mesta därifrån. En bra startpunkt :) När vi var där var det en konstfestival. Därför är det så mycket människor ute och rör sig :)
The Scott Monument med statyn av Sir Walter Scott
Slottet och slottsparken
På gatorna finns det många gatuartister som klär ut sig eller spelar instrument :)
Då vi skulle gå på Military Tattoo på kvällen gick vi bort till slottet där tattoon tog plats för att se hur det skulle se ut. På vägen upp mot slottet gick vi förbi en populär turistattraktion, The Scotch Whisky Experience.
På vägen ner från slottet kände vi att hungern var ett faktum. Vi gick in på en mexikansk restaurang vid namn Mariachi, där jag drack en väldigt god cider och åt enchiladas!
 
Min far åt fajitas. När vi kände oss mätta ville jag gå bort till Greyfriars Kirkyard där den berömda hunden Bobby ligger begravd :) Historien säger att det fanns en man vid namn John Gray. Han jobbade somnattvakt och hade en skye terrier vid namn Bobby. När Gray dog begravdes han i Greyfriars Kirkyard. Bobby spenderade då sina sista 14 år vid hans grav och vakta den tills han själv gick bort. 
 
Vi satte oss och tog en öl/cider på puben som ligger i anslutning till kyrkogården med samma namn
Vi blev sugna på fika och satte oss på ett franskinspirerat café vid namn Patisserie Valerie och tog oss en kaffe och kaka :)
 
Efteråt åkte vi tillbaka till gästhuset och vilade upp oss inför tattoon som vi skulle till på kvällen.
 
 
(vissa av bilderna kommer att vara suddiga. Svårt att få till bra bilder med mobilkameran utan stabilisator. Jag har lite skakiga händer xD)
 
Det var verkligen en sjukt trevlig upplevelse! Lite kallt i slutet och lite regn fick vi utstå men i stort sett en otrolig upplevelse! Ska ni till Edinburgh så rekommenderar jag verkligen att uppleva detta! :)
 
Lördag, dag 3
Vi vaknade igen rätt tidigt och gick ner till matsalen för att äta frukost. Idag hade jag planerat att vi skulle vandra längs The Royal Mile och se på parlamentet och Arthur's Seat :) Vi tog spårvagnen in till Princess Street. Innan vi gick bort till The Royal Mile ville far gå in i slottsparken och titta lite. Vädret var som vanligt molnigt men inget regn den dagen heller. Lite kallare dock. Det första vi gjorde var att leta upp ett fik :P Vi gick in på Café Nero och fikade en snabbis. Far tog en kaffe latte och jag tog en juice :)
 
Princess Street
 
Slottsparken
Gandalf the Brown?
 
The Royal Mile :) Vi gick in på marknaden i början av gatan.
 
Mitt i milen stannade vi på ett fik som jag glömt namnet på då maten där inte var god alls. Jag åt pasta med havetsläckerheter.
Först och främst var skaldjuren var så små att de knappt existerade och såsen var så rinnig att det var mer mjölk än krämig sås. Samt att de inte alls lyckats smaksätta den överhuvudtaget. Det smakade ingenting.
Efter denna katastrof till mat var vi ändå mätta. Vi tog oss ner till slutet av milen och tittade på de sevärdheter som finns där. Här har vi drottningens egna galleri.
 
Arthur's Seat: kullen i slutet av The Royal Mile
 
Och det ultramoderna parlamentet
 
Innan kvällen kom åkte vi tillbaka till gästhuset och satte på oss lite mer kläder då vi skulle gå på The Edinburgh Literary Pub Tour. TELPT är en väldigt trevlig upplevelse. Det är en guidad tur runt den äldre delen av staden där vi besöker lite pubar. Två professionella skådespelare som spelar mot varandra och berättar om Edinburghs historia. De gick vid namnen Clart och McBrain. Man kan säga att de spelade mot varandra. Clart berättade dryckeshistorier om litterära personer medan McBrain var mer akademisk och den pålästa. Som sagt var det en väldigt trevlig upplevelse. En av Edinburghs bästa guidade turer. Vi började på The Beehive Inn där vi fick möta upp och lyssna på Clark och McBrain. Därefter påbörjade vi vår vandring, från The Beehive Inn till puben The Judge och vi avslutade vår vandring på puben Milnes. Jag tog inte så mpnga bilder då jag ville uppleva skådespelet till fullo.
Clart vs. McBrain
 
Här återger McBrain en dikt av en känd litterär författare. Och förlorar förståndet xD
 
Efter turen stannade vi kvar och åt på Milnes. Jag åt svampsoppa till förrät och scampi till huvudrätt.
 
Till efterrätt delade vi på en double chocolate brownie. Double chocolate var bara förnamnet. Väldigt chokladig och maffig! Jag verkligen njöt av denna upplevelse. Skådespelet var superb och fantastisk. Har inte skrattat så mycket på väldigt länge. Det roligaste han sa var att många av caféerna i Edinburgh brukar skryta om att J.K Rowling brukade sitta på deras fik och skiva Harry Potter böckerna. Dock fanns det ett fik som tydligen hade en skylt där det stod något i stil med "J.K Rowling did  NOT write her Harry Potter books here." Hahaha roligaste :)
 
Efter vi suttit och smält maten drog vi oss tillbaka till hotellet för att få en god natts sömn innan vår hemfärd dagen därpå.
 
Söndag, dag 4 (hemresedagen)
Som vanligt vaknade vi tidigt för att äta en ordentlig och stabil frukost inför hemresan. Efter frukosten packade vi våra väskor och vilade en sväng innan vi tog spårvagnen till flygplatsen. Flygplatsen ligger 30min ifrån Haymarket. Stationen innan vår har en stor idrottsarena vid namn Murrayfield Stadium som mest används för rugby.
Vid kvart i två gick vårt flyg från Edinburgh till London Heathrow. Vi landade i London kvart över tre och där fick vi vänta någon timme innan vi kunde flyga vidare till Göteborg. Kvart i sex lyfte planet igen och vi var hemma i Sverige igen klockan tio i nio. Väl framme fick vi vänta till kvart över tio tills vår buss avgick mot Jönköping. Halv ett var jag i säng hemma i mitt kära Jönköping igen.
 
Det var en resan som jag sent skall glömma! Den var fylld med massa äventyr, roligheter, trevliga upplevelser och rätt sällskap. Jag kan mycket väl tänka mig att återvända till Edinburgh igen och besöka den nya delen av staden. Eller bara vistas i den underbara staden. Jag gillar Edinburgh starkt! Lite dyrt kanske men väldigt trevliga och artiga människor och massa trevliga upplevelser. Jag valde medvetet att inte ta överdrivet många bilder då jag ville uppleva det mesta till fullo.
 
Jag träffade även en väldigt trevlig kille som jag satte jämte på planet med som det klickade som fan med. Han skulle till Sverige mer specifikt Göteborg för någon musikspelning. Han fick min fb och vi pratar fortfarande. En sjukt trevlig kille. Han ska tillbaka till Göteborg i november igen tänkte han. Jag har redan tipsat om en del sevärdheter :)
 
Hoppas att ni gillar detta inlägg. Det tog mig några timmar att sätta ihop.
Feel free to leave a comment :)
Så hörs vi i nästa inlägg!
 
Cheers!