Intressant liknelse!

Idag på jobbet så guidade jag en familj som var ifrån Basel, Schweiz och när vi gick bland industribyggnaderna så pekar dottern (som är runt 7 år) på vatten i ån som rinner jämte och säger till mig att de tycker att det ser ut som Coca-Cola-vatten. Jaså, tänkte jag, halvt förbluffad över den liknelsen. Men jaha då, visst kallade det för det. De kallade även det vita vatten som de stötte på i Frankrike för mjölk. Just för att de ansåg att de liknade mjölk. Dock så försäkrade den lilla flickan mig om att det inte var mjölk utan vatten, för hon hade smakat på det. Aldrig under mina 6 sommrar som jag jobbat här, har jag hört att schweizarna kallar vårt åavatten för coca-cola-vatten. Det var en rolig liknelse!
 
För övrigt tog den guideningen cirka två timmar och en vanlig guidening brukar ta cirka en och tjugo min till 1n5 h. Ändå hoppade jag över två stationer för att hinna tillbaka i tid. En frågvis familj, särskilt den lilla flickan som också hela tiden skulle förklara för mig hur hon uppfattade att maskinerna fungerade. Dock behöver hon juinte förklara för mig, då det är jag som är guiden.. Aja jag fick lön för mödan i form av både min vanliga lön och dricks! De tysktalande turisterna är fan inte snåla! Denna veckan har jag sammanlagt fått 70kr. It's nice!
 
Nää nu är det dags att avverka den sista halvtimmen på vandrarhemmet innan hemfärd väntar. Fan vad gött, imorgon är det semester i en vecka!! Sova ut! :D
 
Pöss på er!
 
 
 
. Sara Lajka